9 dagen overnight oats: mijn experiment

Ik weet het, de hype is al lang gepasseerd, maar ik had de populaire ‘overnight oats’ nog nooit geprobeerd dus was het tijd voor een experimentje! (overnight oats is haver die je de avond te voren met vloeistof mengt en je ‘snachts laat weken voor een lekker ontbijt)

Materiaal

  • haver: havermout, havervlokken of een mueslimengeling
  • melk: havermelk of amandelmelk
  • eventueel sojayohurt
  • garnering: appel, banaan, pindakaas, honing, cacao, …
  • pot met deksel (ik gebruikte een honingbokaal)
  • weegschaal

Werkwijze

  • weeg de ingrediënten ’s avonds af
  • meng alles
  • zet afgedekt in de koelkast tot de volgende morgen

Resultaten

dag 1: 30 gr havermout + 170 gr havermelk + halve appel :te waterig en niet genoeg, nadien nog twee boterhammen gegeten

dag 2: 60 gr havermout + 150 gr havermelk: goede consistentie, goed volume, ik mis wel nog smaakmakers

dag 3: 60 gr havermout + 150 gr havermelk + banaan : mist smaakmakers, structuur

dag 4: 60 gr havermout + 150 gr havermelk + banaan : mist smaakmakers, structuur

dag 5*: 60 gr muesli met gedroogd fruit + 170 gr havermelk + 50 gr sojayoghurt, ’s morgens koffielepel honing: lekker maar een beetje te lopend, yoghurt ’s morgens pas toevoegen?

dag 6: 60 gr muesli + 100 gr amandelmelk + 50 gr sojayoghurt: lekker

dag 7: 60 gr muesli + 150 gr amandelmelk  + soeplepel pindakaas: lekker

dag 8: 60 gr havermout + 150 gr sojayoghurt: te vast

60 gr havermout + 150 gr amandelmelk + soeplepel pindakaas + koffielepel cacao: is al wat meer werk en specialer van smaak (voor Thijs)

dag 9: 60 gr haver + 100 gr amandelmelk + 50 gr sojayoghurt + honing: haversmaak te sterk

*op dag 5 was ik volledig gestopt met borstvoeding aan mijn zoontje met voedselallergieën waardoor er ineens veel meer mogelijk was (noten, soja, …)

Besluit

Uit mijn experiment leerde ik eerst en vooral dat havermout NIET hetzelfde is als havervlokken. Havermout neemt minder vocht op en haver heeft een sterkere smaak. Ik probeerde uit wat het lekkerst is, yoghurt ’s avonds al toevoegen of pas ’s morgens maar ik merkte geen verschil. Om niet elke keer een weegschaal te moeten nemen noteerde ik dat 60 gram havermout overeen komt met 6 à 8 eetlepels en je een hoeveelheid vloeistof moet toevoegen waardoor de haver ruim onder staat. Er zijn lekkere overnight oat receptjes waarbij je chiazaad gebruikt of een geprakte banaan toevoegt maar ik houd het graag simpel. Mijn favoriet is een mueslimengeling met gedroogd fruit waaraan ik plantaardige melk en sojayoghurt toevoeg.  ’s morgens een lepeltje van mijn eigen honing erbij en voila, je hebt een lekker en gezond ontbijt dat voor je klaar staat.

Wie zelf ervaring heeft met overnight oats mag zijn favoriet recept zeker delen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *