Een goeie twee jaar geleden vertrokken we vanuit Leuven met de fiets naar Vézelay, een stadje in het Franse departement Yonne gelegen in de Bourgogne streek. Vézelay is een oud bedevaartsoord waarnaar er verschillende pelgrimsroutes leiden.  Pelgrimeren is een oude manier van reizen en past binnen de huidige trend van traag reizen. Bij traag reizen neem je de tijd om elke bestemming volledig te ontdekken en de lokale cultuur te leren kennen in plaats van je van het ene hoogtepunt uit je reisgids naar het volgende te haasten. Traag reizen heeft als bijkomend voordeel dat het vaak ook ecologisch beter is. Uiteraard verbruik je minder fossiele brandstoffen als je de auto, de trein of in ons geval de fiets neemt in plaats van het vliegtuig. Traag reizen is bovendien vaak ook goedkoper. Zo hadden we geen transportkosten voor de heenreis per fiets en konden we meestal onderweg boodschappen doen om ’s avonds zelf te koken. Hier volgt een fotoverslag van onze reis:

Heel handig was ons boekje ‘Langs oude wegen: deel 1′ (Clemens Sweerman en Aart van Rossum). Een boekje met duidelijke kaarten, informatie over campings en cultuur historische uitleg bij de dorpjes op de route. Zo hadden we een gedetailleerde routebeschrijving voor een fietstocht langs rustige wegen. Ons ‘bakske’ aan het fietstuur met doorzichtige kaarthouder zorgde ervoor dat we al rijdend de wegbeschrijving konden volgen. Bovendien konden we zo de belangrijke zaken zoals portemonnee en gsm bij de hand houden.

Tip: Zorg voor een aangename fietsroute.

Op het moment van de reis was Joris 14 maanden, hij ging dus mee in de fietskar. Achteraan in de fietskar was opbergruimte waar we zijn slaaptentje, pampers, picknickdeken en ons eten vervoerden. Verder hadden we op elke fiets twee fietstassen van Vaude waarin we kleding voor 3 dagen, matje, slaapzak, kookgerief en toiletgerief vervoerden. Die fietstassen zijn waterdicht en gemakkelijk los te klikken van de bagagedrager en dus ideaal voor trektochten, maar we gebruiken ze nu nog voor onze dagelijkse boodschappen. Omdat ons 2-persoonstentje sinds de gezinsuitbreiding niet meer voldeed kochten we voor deze vakantie een nieuwe, ruimere tent. Ons oog viel op de Hilleberg Kaitum 3GT, een ruime maar ook lichte tent (elke extra kilo telt!). De tent heeft een grote voortent waar we het slaaptentje van Joris plaatsten plus onze bagage, en doordat er langs de andere kant ook een opening is konden we stilletjes in en uit de tent sluipen als hij sliep.

Tip: Degelijk en licht materiaal is voor een lange tocht zeker aan te raden.

Wat is hij toch schattig onze Joris 🙂 Aan dat picknickdeken hebben we hééél veel gehad. Zo hadden we steeds een drogere en propere plaats om te zitten en te spelen.

Tip: Neem een waterdicht picknickdeken mee.

Qua speelgoed ging er niet veel mee, enkel deze speelgoedringen en een speelgoedautootje. Verder amuseerde Joris zich vooral met onze kookpotten, theepotje, lepel, beker, fietspomp, hamer, … Wat betreft kleding ging er voor iedereen een fleece trui mee want er waren wel frisse avonden en regenachtige dagen. Een fietsbroek bespaarde Thijs en mij redelijk goed van een zere poep. Verder bestond onze outfit voornamelijk uit sneldrogende t-shirts, teva’s of sportschoenen en bij regenweer een regenjas.

Tip: Speelgoed is overbodig, een goede fietsbroek is wel een aanrader.

We hadden steeds onze lunch bij en konden dus eender waar stoppen voor een picknick en vaak kwamen we onderweg prachtige plaatsen tegen. ’s Middags at Joris gewoon met ons mee brood, zelfs stokbrood vond hij geen probleem. ’s Avonds at hij soms met ons mee, als de maaltijd minder geschikt was hadden we soms kant en klare potjes babyvoeding voor hem die we opwarmden in heet water. ’s Morgens en ’s avonds dronk Joris nog een flesje poedermelk waarvoor we het water opwarmden in een theepot op een gasvuurtje.

Tip: Met een gasvuurtje en theepot kan je gemakkelijk flesjes poedermelk klaarmaken.

Op deze foto is de chaos die er op onze campingplaats steeds heerste mooi weergeven. Die waslijn was echt onontbeerlijk. Verder kon je steeds onze tent, twee fietsen, fietskar en ons picknickdekentje terugvinden.

Tip: Neem zeker een waslijn en wasspelden mee.

Joris had dus zijn slaaptentje (Deryan baby Travel-cot) waarin hij ’s nachts sliep in onze voortent en waarin hij ook (soms) een middagdutje deed. Die dutjes zorgden geregeld voor frustratie bij ons omdat Joris heel moeilijk in slaap viel maar toch heel lastig was als hij moe was. Uiteindelijk gaven we de middagdutjes op en zorgden we er gewoon voor dat hij zo lang mogelijk bleef slapen wanneer hij in de voormiddag in de fietskar in slaap viel. Dat betekende dat we op die moment absoluut niet konden stoppen want dan werd meneertje wakker. Gelukkig kwamen we amper verkeerslichten tegen op onze rustige wegen, het enige probleem ontstond wanneer de fietskar bij Thijs aanhing en er een blad moest omgedraaid worden in ons boekje met de wegbeschrijving. Dan nam ik het boekje over, stopte en draaide het blad om, waarna ik het boekje terugbracht en we zonder stoppen verder de weg konden volgen.

Tip: Volg het ritme van je kind.

Nog een aanrader voor onderweg was de draagzak (Ergobaby Carrier Performance). Heel praktisch omdat hij niet veel plaats inneemt en je met een draagzak ook op moeilijk begaanbare plaatsen kan lopen. De draagzak was vaak ook de ideale manier om Joris wat tot rust te brengen.

Tip: Een draagzak is erg handig.
Het enige waarover we minder tevreden waren was onze Croozer fietskar. Op onze tocht legden we 650 km af in 11 dagen wat dus betekent dat we ongeveer 60 km per dag fietsten. Tijdens de tocht hebben we de buitenbanden moeten vervangen omdat ze volledig versleten waren en op het einde van de tocht waren ze weeral aan vervanging toe. Gelukkig sleten onze fietsbanden niet zo snel…

Tip: Neem fietsherstelgerief en pomp mee, nieuwe buitenbanden kan je ook onderweg kopen.

Aangekomen in Vézelay! De laatste meters bestonden uit steile straatjes die we te voet aflegden maar voor de rest hebben we dus heel de rit gefietst. Maar dan moesten we met onze fietsen en fietskar nog terug thuis geraken… niet simpel. We namen de trein en moesten daarbij 4 keer overstappen. Dat betekende met twee fietsten, fietskar en peuter vier keer trap af en trap op om van spoor te veranderen. Heel vermoeiend en stresserend en als iemand een andere oplossing heeft hoor ik het graag, maar los daarvan was de reis zeer geslaagd.

Familie en vrienden hadden bedenkingen bij ons plan om met een peuter te gaan rondtrekken. Wij zagen minder problemen en vertrokken met de instelling dat er voor elk probleem wel een oplossing bestond. We hadden een proeftochtje gedaan van 3 dagen in eigen land waaruit we leerden wat nodig was (wc-papier!) en hoe we ons best organiseerden. Ja er waren platte banden en veel regen maar ook veel toffe mensen onderweg en hulp van lokale mensen. Het was een onvergetelijke reis waaraan we veel goede herinneringen hebben.

De belangrijkste tip: Vertrek! Je kan blijven plannen en er is altijd wel iemand die je gek verklaart maar laat je hierdoor niet tegenhouden.

(Deze blog is niet gesponsord. De beschrijving die ik soms van producten geef is mijn eerlijke, persoonlijke mening en is louter bedoeld ter informatie. Ik heb in dit artikel wel affiliate links gebruikt waardoor ik een klein percentage krijg als jullie via deze link iets kopen.)

4 gedachten over “Met de fiets naar Vézelay: een terugblik op onze eerste fietsvakantie met een peuter

1. Ik heb met plezier je fietstocht naar Vezelay gelezen ik ben niet sportief en het zou bij mij niet opkomen om zoiets te doen maar dat neemt niet weg dat ik zo iets graag lees en zo mijn verbeelding kan laten gaan en ook zo jullie avontuur mee beleef. doe zo voort want ik wacht al op het volgende relaas.

2. !ik vind datje een geweldige schrijver bent, Sofie – het leest heel boeiend
    ik kijk al uit naar de plannen vandit jaar met 2 baby’s

3. Wat leuk dat jullie zo’n fietsreis hebben gemaakt met de kleine! En zo weinig speeltjes mee, heel herkenbaar, alles wat je mee hebt aan camping spullen is reuze interessant om mee te spelen 😉 Ook de tip om het ritme van je kindje te volgen kan ik beamen, zo belangrijk voor een relaxte reis! En als je dat doet, is er zoveel mogelijk op reisgebied!