Fietstocht van de maand: augustus 2017 (256,7 km!)

Een speciale aflevering in de gekende reeks want deze keer bestaat de fietstocht van de maand niet uit één ritje maar een ganse fietsvakantie! Kortom, hier volgt een samenvatting van onze fietstocht op de Greenvelo route in Polen. En ik zou geen wetenschapper zijn als ik er niet een paar grafiekjes bij zou gebruiken.

Vervoer naar de bestemming

Van onze 14 dagen durende vakantie waren we 4 dagen onderweg met onze auto van en naar de bestemming. Gemiddelde verbruikte die auto zo’n 7 l diesel per 100 km, voor een totale afstand van 3165 km komt dit neer op 221,6 liter diesel. Uitgaande van een CO2 uitstoot van 2640 gram CO2 per liter diesel komt dit in totaal op een CO2 uitstoot van 584 892 gram (berekend volgens Ecoscore). Dat is toch wel een pak meer dan een weekendje Center Parcs.  Stel dat we met het vliegtuig gegaan zouden zijn, dan zouden we door een vlucht met 3 personen (Arne heeft nog geen eigen stoel nodig) van Antwerpen naar Kraków 1,4 ton CO2 geproduceerd hebben (berekend op myclimate). De auto doet er dan wel langer over, de COuitstoot is voor deze tocht lager dan dezelfde afstand met het vliegtuig. De uitgaven voor transport, € 302,24, bestaan voor het grootste deel uit brandstof maar ook de kost voor parking en dat éne busticketje zijn inbegrepen. Vliegtickets zouden ongeveer evenveel gekost hebben maar dan zaten we ginder wel zonder fietsen, fietskar en aanhangfiets.

De fietstocht

Van die 14 dagen zaten we 6 dagen op onze fiets. Plus één rustdag maakt dat we 7 dagen onderweg waren. In totaal legden we 256,7 km af, dat is een pak minder dan de geplande lus van 400 km maar toch een hele prestatie aangezien we te maken hadden met sterk heuvelachtig gebied en een stralende zon. We legden toch zo’n 42,8 km af per dag aan een gemiddelde snelheid van 12,1 km/u. Dag 6 was een dieptepunt met een snelheid van maar 9 km/u maar toen hadden we door de steile hellingen meer geduwd dan gefietst. Naar het einde toe stijgt onze snelheid, deels door getrainde spieren maar ook omdat het terrein vlakker werd.

Uitgaven

Zoals je kan zien is onze grootste uitgavenpost eten, daarna komt het transport en vervolgens overnachting, cultuur en varia (vnl souvenirs zoals wodka). Dat de kosten voor eten het hoogste zijn komt niet doordat Polen een duur land is, integendeel. Vaak hadden we voor 80 zloty (zo’n 20 euro) een voorgerecht, hoofdgerecht en drank voor het hele gezin, maar net omdat het zo goedkoop en lekker was aten we bijna altijd op restaurant. Vier keer hebben we zelf gekookt. De prijs voor onze overnachtingen varieerde sterk. We sliepen twee keer op hotel, twee keer in een jeugdherberg, één keer bij mensen thuis en voor de rest in de tent. Vier keer betaalden we niets voor een overnachting omdat we wildkampeerden of in een tuin overnachtten. Wat heel duidelijk opvalt in de laatste grafiek is dat de uitgaven toch heel wat hoger lagen tijdens onze twee daagjes Kraków ten opzicht van de fietstocht. Steden zijn nu eenmaal duurder plus je moet er de kosten voor toegangstickets enzo bijnemen, fietsen is gratis.

Besluit

Naast het feit dat we een voor ons betaalbare en min of meer eco-verantwoorde reis hadden was deze ook gewoon super plezant! En dat telt toch wel het meeste mee 🙂

3 gedachten over “Fietstocht van de maand: augustus 2017 (256,7 km!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *