Dag 3 en 4: Heist-op-den-berg, gastvrije kempen

Dag 3: Muizen-Melkouwen (Heist-op-den-Berg), 23,2 km, overnachting via campspace in tuin

Vandaag waren we weer snel op pad. Eerste tussenstop: een supermarkt om inkopen te doen. We kopen telkens enkel het nodige voor de dag zelf (of in dit geval voor 2 dagen vanwege de feestdag morgen) omdat we al dat eten ook nog moeten kunnen wegsteken. Inkopen zijn oa. fruit, beleg, melk, brood en avondeten (vaak pasta). Regelmatig gaan we ook uit eten maar dat hangt af van wat we onderweg tegenkomen, daarom hebben we ook een noodvoorraad instant noodles bij. Honger zullen we nooit hebben 😉

Speeltuin broers helpen

Vandaar ging het naar de eerste tussenstop, een speeltuin uiteraard. Na onze picknick konden de kindjes zich even helemaal uitleven. Het was mooi om te zien hoe Joris zijn jongere broer Arne op de speeltuigen hielp, soms zijn dat hier andere toestanden. We fietsen kortere stukjes dan vorige jaren zodat Joris regelmatig kan rusten maar dat heeft als nadeel dat Emile niet de tijd krijgt om in slaap te vallen. Geen dutjes dus onderweg.

We waren bijna op onze bestemming toen er een ijsjeswagen langskwam: even pauze. Niet erg want ook dan kwamen we nog veel te vroeg aan bij de tuin waar we gingen slapen. We speelden wat spelletjes Uno in afwachting waarbij de buren om beurten langskwamen voor een praatje. Dat de mevrouw een dame alleen was en niet thuis was maar het poortje was los dus we konden alvast binnen volgens hen. Dan toch maar de tenten al opgezet en even later kwam de dame in kwestie aan. Een heel vriendelijke vrouw met 3 poezen die op heel veel belangstelling van de kindjes konden rekenen.
Die avonden gingen we eten in een lokale brasserie, mosselen mmm… De inkopen die konden wel tot morgen wachten

Dag 4: Melkouwen (Heist-op-den-Berg)-Westmeerbeek, 21,4 km, overnachting via campspace in tuin

Die nacht was ik echt blij met de oordopjes die ik meenam, de tuin grensde aan de spoorweg. Als je een moeilijke slaper bent zijn oordopjes echt een gouden tip voor op reis! De rest had gelukkig geen last van het lawaai, er werd zelfs uitgeslapen tot 9u.

De route liep vandaag langs het provinciaal domein De Averegten met natuurlijke speeltuin. Lees wilgentunnels, heuvels, water, modder, beestjes. Vooral die laatste twee zijn erg in trek bij Joris en Arne. Even later kwam hij met een pad af waarna Arne er niet alleen ook één wou vasthouden maar ook een pad als huisdier wou… Na ons verlof gaan we ons huishouden mogen uitbreiden met ezels, poezen, padden, … (wat zullen we nog meer tegenkomen?).

Even later liep de route langs de Nete waar ze net een vlot te water lieten. Even halt gehouden en geïnformeerd want leek ons wel iets leuk. Wordt dus misschien vervolgd. De tuin waarin we vannacht slapen is verrassend groot en recent heraangelegd met veel insectenvriendelijke platen. Kan niet beter! De nationale feestdag sloten we af met een frisse Belgische pint bij een lokaal café, schol.